نمایش عرق به وطن با مشارکت در مسابقه برترین شهرهای گردشگری دنیا

در روزهایی که صنعت گردشگری ایران به دلیل اثرات جنگ تحمیلی ۱۲ روزه در بیم و امید قرار دارد و بسیاری از بنگاه های آن بویژه آنانی که عرضه کنندگان خدمات به گردشگران خارجی هستند، فعالیت هایشان متوقف شده است، اتفاقاتی در جهان گردشگری در حال رخ دادن است که می توان از آن ها حتی در این شرایط هم بهره برد.

مسلم شجاعی، مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی در یادداشتی نوشت: در روزهایی که صنعت گردشگری ایران به دلیل اثرات جنگ تحمیلی ۱۲ روزه در بیم و امید قرار دارد و بسیاری از بنگاه های آن بویژه آنانی که عرضه کنندگان خدمات به گردشگران خارجی هستند، فعالیت‌هایشان متوقف شده است، اتفاقاتی در جهان گردشگری در حال رخ دادن است که می توان از آن ها حتی در این شرایط هم بهره برد. یکی از این رخدادها، مسابقه ای با عنوان Tourise است که سازمان جهانی گردشگری(UN Tourism) آن را برای مقصدهای گردشگری طراحی نموده است. جغرافیا و مقیاس برگزاری این رقابت، شهرها و مناطقی با مرزهای مشخص هستند. این مسابقه در حقیقت تداوم مسابقه بهترین روستاهای گردشگری است اما در سطح و ابعادی بزرگ تر تا این بار برای اولین بار برترین شهرهای گردشگری دنیا را معرفی کند.

سازمان جهانی گردشگری مسابقه Tourise را رویدادی برای شکل دادن به آینده گردشگری معرفی کرده که هدف اصلی آن دیدن روش های خلاق، میزان پای بندی به اصول پایداری در توسعه گردشگری و بهره برداری از کلیه ظرفیت های انسانی و جاذبه های گردشگری است و انتظار دارد تا نتایجی هم چون تلاش مقاصد برای ارتقا تجربه بازدید کنندگان، شناسایی توانمندی های مقصدها در ارائه راه کارهای خلاق، پیاده کردن اصول توسعه پایدار، بسترسازی برای مشارکت کلیه اقشار جامعه و افزایش مشارکت بخش های اقتصادی در گردشگری و افزایش میزان درآمد زایی در این صنعت محقق شود.

در این رقابت شهرها و مناطق منتخب در پنج دسته ذیل با یکدیگر رقابت خواهند کرد:

۱. بهترین مقاصد تفریحی

۲. بهترین مقصد خرید

۳. بهترین مقصد هنری و فرهنگی 

۴. مقاصدی با غذاهای منحصر به فرد و آشپزی محلی

۵. بهترین مقاصد ماجراجویانه

شهرهای ثبت نام شده در هر پنج دسته در مراحل مختلفی داوری می شوند تا مقصدی که بهترین نمونه مدیریت، نوآوری و ارائه بهترین ها را دارد به عنوان مقصد برتر شناخته خواهد شد. برخی از معیارهای انتخاب شهرهای برتر گردشگری عبارتند از: 

▪ تنوع امکانات و تجربه های گوناگون برای بازدیدکنندگان

▪ نوآوری در ارائه تجارب جدید

▪ استفاده از تمام ظرفیت های انسانی، قابلیت ها و جاذبه ها

▪ میزان پایبندی مقاصد به اصول توسعه پایدار

▪ برنامه ریزی مناسب برای دسترسی آسان به امکانات از جمله راهنما و بستر دسترسی آنلاین

▪ دردسترس بودن اماکن اقامتی مناسب  

از نظر فرایند مسابقه این شهرها حتما می بایست توسط یک ارگان دولتی که مسئولیت اداره آنها را بر عهده دارند، معرفی می شدند لذا دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی معاونت گردشگری وزارتخانه به محض مطلع شدن از این مسابقه، اطلاعات کامل را در اختیار استان ها قرار داد و پیگیری کرد تا شهرهای علاقه‌مند در این مسابقه شرکت کنند. از آن جا که اطلاع رسانی در روزهای پس از آتش بس بود و استانها خود دغدغه های مهمی برای مدیریت امور جاری داشتند، میزان مشارکت بسیار چشم گیر و تا حدی غافلگیرکننده بود. در این مسابقه بیش از ۱۳۵ مقصد گردشگری شهری کشور شرکت کردند. براساس زمانبندی اعلام شده توسط سازمان جهانی گردشگری زمان اعلام منتخبان اولیه ۱۸ شهریور و اعلام برندگان ۷ آبان ۱۴۰۴ میباشد. اعطای جوایز نیز همزمان با برگزاری بیست و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری در عربستان در ۱۶-۲۰ آبان انجام می شود.  

فارغ از این که نتیجه چه خواهد شد و آیا شهری از کشور عزیزمان ایران در فهرست نهایی مقصدهای برتر گردشگری شهری دنیا قرار می گیرد یا نه، به نظر نویسنده نفس حضور در این مسابقه جهانی، میل به بین المللی شدن، اشتیاق رقابت با شهرها و مقصدهای مشهور دنیا با پذیرش سالانه میلیونها گردشگر و باور به توانمندی ها و قابلیت های گردشگری خود دلیلی بر از پیش برنده بودن گردشگری کشور دارد.

حتما انتظار این بود که شهرهای گردشگرپذیری چون تبریز، مشهد، تهران، اصفهان، یزد، کرمان و شیراز در این مسابقه شرکت کنند ولی این که شهرهای کوچک و ناشناخته ایران مانند شهر کیار در استان چهارمحال و بختیاری به دلیل برخورداری از سرچشمه های رودخانه خروشان کارون و شکل گیری گشتهای رفتینگ خود را در دسته گردشگری ماجراجویانه ثبت نام کند یا تربت حیدریه، تربت جام، خواف و کلات نادری از استان خراسان رضوی معرفی شوند، در کنار سنندج، شهرهای مریوان و هورامان ثبت نام کنند و یا بجنورد خراسان شمالی بخواهد در یک مسابقه بین المللی شرکت کند، نمایانگر این است که علاوه بر هویت و اصالت تاریخی-فرهنگی و جذابیت بی بدیل طبیعی که این شهرها دارند، این اعتماد به نفس در مدیران گردشگری ایرانی است که در شرایط توقف جنگ نیز عرق به وطن، میل به دیده شدن، باور به غنای محصولات و داشته های گردشگری و انتقال پیام صلح و میهمان نوازی ایرانی را به سراسر دنیا دارند. در قالب ماموریت سازمانی نیز این موضوع شکلی از مقاومت و در میدان جنگ بودن بشمار می آید که بسیار امیدوارکننده و تحسین برانگیز است. لذا وظیفه است که به همه مدیران سخت کوش و ایده پرداز وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در استانها درود فرستاد.  

انتهای پیام/

کد خبر 1404043101549
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha